۹۶/۲/۱۴، ۰۷:۳۰ عصر
مسلما شما هم مانند بسياري از کاربران و افرادي که امروزه از گوشيهاي هوشمند و تبلتهاي اندرويدي گوناگون استفاده ميکنند تمايل داريد که با بکارگيري همين دستگاههاي هوشمند به موسيقي مد نظرتان گوش داده و يا ويدئو، عکس و ساير تصاوير مد نظرتان را از اين طريق و با استفاده از تبلت يا گوشي هوشمند خود تماشا کنيد.
در اين ميان يکي از مراحل و اقدامات اساسي پيش روي شما براي دستيابي به فايلهاي مد نظرتان و فرستادن آنها به درون حافظهي گوشي يا تبلتتان، مربوط به مرحلهي اتصال دستگاه هوشمند اندرويدي شما به کامپيوتر يا لپتاپتان محسوب ميشود. انجام اين فرآيند با وجود سادگي و آساني در پارهاي از موارد مشکلساز نيز خواهد بود. بنا به اطلاعات به دست آمده و گزارشات بسياري از کاربران، آنها در انجام اين فرآيند يعني تبادل فايل بين کامپيوتر و دستگاه هوشمندشان دچار مشکلاتي شدهاند.
عمدهترين اين مشکلات مربوط به عدم تشخيص و نمايش گوشي هوشمند اين کاربران توسط سيستم عامل ويندوز بوده است. در واقع به بيان ديگر زماني که کاربر گوشي هوشمند خود را از طريق سيم و کابل USB به کامپيوتر يا لپتاپ خود متصل مينمايد دستگاه وي توسط سيستم عامل ويندوز و لپتاپ او شناسايي نشده و يا اگر شناسايي شده است در درايوهاي ويندوز موجود در My Computer او نمايش داده نميشود. در اين مقاله قصد راهنمايي و آموزش شما در حين مواجه شدن با اين مشکل شايع را داريم. بنابراين با ما و ادامهي مقاله همراه باشيد.
به صورت کلي در اغلب موارد بلافاصله پس از اتصال يک سر کابل USB به لپتاپ يا کامپيوتر شخصي شما و اتصال سمت ديگر آن به گوشي يا تبلت هوشمند اندرويدي، سيستم عامل ويندوز به صورت اتوماتيک "پروتکل انتقال رسانهاي" يا در اصطلاح "Media Transfer Protocol" متصل شده و درايو منحصر به فرد مربوط به دستگاه هوشمند شما را در بخش My Computer سيستم به نمايش خواهد گذاشت.
در اين شرايط شما به آساني و بدون مواجه شدن با هيچگونه مشکلي ميتوانيد بر روي درايو منحصر به فرد جديد ايجاد شدهي مربوط به دستگاه هوشمند خود کليک کرده و وارد محتويات آن شويد. نهايتا با دسترسي به بخشهاي گوناگون حافظهي گوشي يا تبلت هوشمند خود قادر به جا به حايي فايلهاي مد نظرتان از لپتاپ به دستگاه و بالعکس خواهيد بود.
البته دقت داشه داشته باشيد که تمامي اين اقدامات از طريق برنامههاي خاص ارائه شده به منظور استفاده در دستگاههاي هوشمند گوناگون نيز امکانپذير خواهد بود. براي مثال ميتوانيد برنامهها و ابزارهاي بسيار گوناگوني را در بخش Play Store دستکاه خود مشاهده کنيد که دقيقا به منظور رفع همين نياز و با کاراييهاي بسيار مشابه و بهينهتر ارائه شدهاند. اما در اين بين بسياري از افراد همچنان استفاده از روشهاي قديميتر مانند اتصال کابل USB را ترجيح ميدهند.
به صورت کلي اگر اطلاعاتي در مورد کاستوم رامهاي دستگاههاي هوشمند اندرويدي داشته باشيد و قبلا سعي در نصب يک رام جديد بر روي گوشي يا دستگاه هوشمند خود کرده باشيد مسلما تا حدي با واژهي ADB که مخفف عبارت " Android Debug Bridge" به معناي "پل اشکال زدايي اندرويد" آشنايي داريد و ابزارها و درايورهاي مربوط به آن را بر روي سيستم خود نصب کردهايد. به صورت کلي درايورهاي مربوط به ADB به منظور دستوردهي از طريق کامپيوتر شما به دستگاه هوشمند متصل شده به آن بسيار مفيد و کاربردي خواهند بود اما استفاده از اين درايورهاي ADB ممکن است در پارهاي از موارد خرابيهايي را نيز به ميان آورده و بر روي سيستم عامل شما برجاي بگذارد.
رفع مشکل
• در اولين مرحله تنظميات خود گوشي يا تبلت را بررسي نماييد
همواره به منظور رفع هرگونه مشکلي در مرجلهي اول شايعترين دليل مربوط به ايجاد آن مشکل را مورد بررسي قرار خواهيم داد. در مورد مشکل مربوط به عدم نمايش و شناسايي دستگاه هوشمند اندرويدي شما پس از اتصال به کامپيوتر يا لپتاپ نيز از همين روش و شيوه استفاده خواهيم کرد. در واقع عموما در اغلب موارد مشکل به وجود آمده ناشي از تنظميات اشتباه و غلط دروني خود دستگاه هوشمند اندرويدي ميباشد.
بنابراين در مرجلهي تنظيمات مربوط به اتصال USB دستگاه هوشمند خود را بررسي خواهيم کرد. بدين منظور ابتدا وارد بخش "تنظيمات" يا "Setting" گوشي يا تبلت خود شويد. سپس بخش "Storage" را انتخاب کنيد. در مرحلهي بعدي دقيقا مشابه با تصوير زير بخش با عنوان "USB Compute Conncetion" واقع در بالا و سمت راست صفحه نمايش دستگاه خود را انتخاب نماييد.
سپس وارد صفحهاي خواهيد شد که دقيقا مانند تصوير زير است. در اين بخش از فعال بودن فابليت ("Media Device MTP)" اطمينان حاصل نماييد و در صورت غير فعال بودن آن تيک مربوط به اين گزينه را به منظور فعالسازي اين قابليت بزنيد.
همانگونه که در ابتدا گفته شد اين مشکل شايعترين مورد مربوط به عدم شناسايي و نمايش دستگاه هوشمند اندرويدي کاربران بر روي سيستم عامل ويندوز لپتاپ يا کامپيوترشان محسوب ميشود. در بسياري از موارد با فعالسازي اين قابليت و زدن تيک مربوط به اين گزينه مشکل شما حل خواهد شد. اما اگر با انجام اين مورد باز هم کامپيوتر يا لپتاپ شما اتصال دستگاه هوشمند اندرويدي شما را تشخيص نداده يا شناسايي نکرد مطمئنا مشکل از درايورهاي لپتاپ شما و تنظيمات مربوط به آن خواهد بود.
بنابراين وارد بخش و مرجلهي بعدي خواهيم شد. اگر در اين مرحله دستگاه شما پس از اتصال توسط کامپيورتان شناسايي گرديد اما درايو مربوط به آن در My Computer نمايش داده نشد به هيج عنوان ناگهان کابل USB را از دستگاه خود جدا نکنيد. به مظنور جداسازي کابل USB از دستگاه هوشمند خود ابتدا بر روي آيکون USB ظاهر شده در بخش و گوشهي سمت راست "نوار وظيفه" يا همان "Taskbar" کامپيوترتان کليک نماييد (دقيقا مشابه با تصوير زير). سپس گزينهي با عنوان " Safely remove hardware and eject media" را انتخاب کنيد. سپس ميتوانيد کابل متصل به دستگاه هوشمند اندرويدي خود را خارج نماييد.
دقت داشته باشيد که به منظور کسب اطلاعات بيشتر در مورد دستگاه هوشمند متصل شدهي شما به کامپيوتر يا لپتاپتان ميتوانيد وارد بخش "Control Panel" شده و سپس بخش "Printers and Devices" را انتخاب نماييد. در اين قسمت اگر سيستم عامل ويندوز شما پس از اتصال دستگاه هوشمند به لپتاپ يا کامپيوتر گزينهي مربوط به آن را دقيقا مشابه با تصوير زير وارد بخش "Unspecified" نمود مطئن خواهيد شد که کامپيوتر يا لپتاپ شما نيازمند ايجاد برخي از دخالتهاي کاربري خواهد بود. يعني ميبايست اقدامات خاصي را به منظور ترميم اين مشکل به وجود آمده انجام دهيد که در ادامه توضيحات مربوط به آن ارائه خواهد شد.
• درايور مربوطه را به روز رساني کنيد
خب در واقع کاري که شما ميبايست به موجب رفع اين مشکل به وجد آمده انجام دهيد بسيار ساده و آسان خواهد بود. تنها کار مورد نياز در اين مرحله تعويض يا انجام به روز رساني درايور مربوط به دستگاه اندرويدي شما خواهد بود که اين درايور به صورت اتوماتيک پس از اتصال کابل USB به کامپيوتر و دستگاه هوشمند شما ايجاد خواهد شد.
ببراي اين کار وارد بخش "Control Panel" سيستم عامل ويندوز خود شويد و سپس بخشي با عنوان "Device Manager" را انتخاب کنيد. در اين مرحله به دنبال درايو مد نظرتان که با طراحي ساختاري ADB کاملا مشخص و محسوس است بگرديد. در تصوير زير درايو ما با عنوان "Acer Device" شناسايي شده است. گروه و دستهي مربوط به آن را باز کنيد تا زير مجموعههاي اين دسته نمايان شود. بدين منظور ميبايست بر روي علامت فلش موجود در سمت چپ آيکون مربوط به اين گزينه کليک نماييد. سپس بر روي گزينهي زير مجموعهاي نمايان شده راست کليک کنيد. دقيقا مشابه با تصوير زير با گزينههاي مشخص شده مواجه خواهيد شد که در اين مرحله ميبايست گزينهي با عنوان "Update Driver Software" را انتخاب نماييد.
پس انتخاب گزينهي "Update Driver Software" با صفحهاي جديد مواجه خواهيد شد که تصوير آن در زير به نمايش گذاشته شده است. در واقع در اين مرحله ويندوز شما دو گزينه را در اختيار شما قرار خواهد داد. گزينهي اول با عنوان "Searh automatically for updated driver software" به صورت اتوماتيکک از طريق اتصال اينترنت يا درايو نوري به روز رسانيهاي ارائه شده براي کل درايورهاي سيستمي شما را بررسي نموده و به روز رسانيهاي مربوط به آنها را دانلود و نصب مينمايد. اما گزينهي با عنوان "Browse my computer for driver software" امکان آدرسدهي و انتخاب دستي درايور مد نظرتان را به منظور آپديت و دانلود و نصب به روز رساني فراهم ميآورد. بنابراين در اين بخش بر روي گزينهي دوم يعني "Browse my computer for driver software" کليک نماييد.
در اين مرحله و پنجرهي جديد باز شده بر روي گزينهي " Let me pick from a list of device drivers on my computer" کليک کنيد.
نهايتا در صفحهي آخر دقيقا مشابه با تصوير زير گزينهي با عنوان " MTP USB Device" را انتخاب کرده و سپس بر روي Next کليک کنيد.
سپس درايور جديد بر روي درايور قديمي نصب خواهد شد. در اين مرحله دستگاه هوشمند اندرويدي شما به عنوان يک دستگاه چند رسانهاي در بخش " Devices and Printers " موجود در "Control Panel" ويندوز لپتاپ شما شناسايي و دستهبندي خواهد شد.
نهايتا شما ميتوانيد با اتصال دستگاه هوشمند اندرويدي خود به لپتاپ يا کامپيوتر شخصيتان درايور مربوط به آن را در بخش My Computer سيستم عامل ويندوز خود مشاهده نموده و با کليک کردن بر روي آن وارد اين درايو شما و فايلهاي مد نظرتان را در آن جا به جا نماييد.