باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: اهمیت استفاده‌ از شبکه های اجتماعی برای مدیر عامل ها
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
عضویت مدیرعامل‌ها در شبکه‌های اجتماعی تأثیر زیادی در محبوبیت برند دارد.

[تصویر:  do.php?img=3169]

بسیاری از مدیرعامل‌ها با نداشتن عضویت در شبکه‌های اجتماعی فرصت‌های زیادی برای جذب مشتری را از دست می‌دهند. اکثر آن‌ها یا در هیچ شبکه‌ی اجتماعی عضو نیستند یا اینکه فقط در لینکداین فعالیت می‌کنند. اما واقعیت این است که شما برای پولدار شدن نمی‌توانید جریان درآمد حاصل از عضویت در شبکه‌های اجتماعی را نادیده بگیرید. اگر شرکت شما در شبکه‌های اجتماعی فعالیت می‌کند، شما هم باید در آنجا عضو باشید. حضور داشتن در این شبکه‌ها تنها به معنای استفاده از تکنولوژی نیست؛ بلکه سرمایه‌گذاری روی فرهنگی است که در حال همه‌گیر شدن در کل دنیا است.
زمانی که مردم بخواهند یک محصول را خریداری کنند و در مورد ارزش‌های یک برند اطمینان حاصل کنند، پروفایل رهبر آن شرکت را نیز چک می‌کنند؛ بنابراین این موضوع برای بازاریابی B2B نیز بسیار مهم است.

۱- اهداف ارتباطی خود را مشخص کنید
شما باید قبل از انجام هر کاری هدف خودتان را از عضویت در شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر و اسنپ‌چت مشخص کنید. این اولین گام برای بازاریابی برند شما است؛ اما گام‌های دیگری نیز برای تکمیل آن وجود دارند. اول از همه ۳ هدف اصلی برای فعالیت‌های خود در شبکه‌های اجتماعی مشخص کنید. همه‌ی برنامه‌ریزی‌های بازاریابی این‌گونه آغاز می‌شوند و برند شما نیز نباید از این قاعده مستثنا باشد. این کار برند شما را به‌عنوان یک شخص و یک شرکت تعریف می‌کند. شما باید یک رابطه‌ی شفاف برای شرکت تحت رهبری خود تعریف کنید؛ بنابراین این اهداف نباید با اهداف شما از راه‌اندازی شرکت یکسان باشند، بلکه باید شبیه به هم باشند.
به‌عنوان مثال ایلان ماسک را در نظر بگیرید. شرکت‌های تسلا و اسپیس‌ایکس درباره‌ی آینده‌ی دنیای تکنولوژی فعالیت می‌کنند؛ اما او در توییتر خود به این موضوعات از دید شخصی می‌نگرد و از چشم‌اندازی صحبت می‌کند که در مورد یک سرمایه‌گذاری دارد. اگر یکی از پروژه‌هایش با شکست روبه‌رو شود، در مورد آن با مردم صحبت می‌کند یا اینکه در مورد یافته‌های جالبش توییت می‌کند. روشی که او برای برقراری ارتباط با طرفداران خود انتخاب کرده است و با شور و اشتیاق با علاقه‌مندان به علم و تکنولوژی صحبت می‌کند، چیزی فراتر از یک فروش خوب برای او به همراه دارد.
نیازی نیست کامل و بدون عیب ‌و‌ نقص باشید؛ اما حرف‌هایی که می‌زنید باید ارزش شنیده شدن داشته باشند و هدفشان با برند شما یکسان باشد.

۲- با یک یا دو شبکه‌ی اجتماعی شروع کنید
زمانی که هدف خود را مشخص کردید، باید یکی از شبکه‌های اجتماعی را انتخاب و شروع به پست گذاشتن کنید. این کار سخت نیست اما نیازمند تلاش کردن است. شما مطمئنا به‌عنوان یک مدیرعامل وقت زیادی برای این کارها ندارید، اما می‌توانید در فاصله‌ی بین دو قرار ملاقات این کار را انجام دهید. شبکه‌های اجتماعی در دسترس را بررسی کنید و هرکدام را که برای شما مناسب‌تر است، انتخاب کنید.
انتخاب شبکه‌ی اجتماعی مناسب باید با توجه به حضور مخاطبان شما و روش شما برای برقراری ارتباط انجام شود. به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید از طریق اشتراک‌گذاری عکس با مخاطبان خود در ارتباط باشید، می‌توانید از اینستاگرام و اسنپ‌چت استفاده کنید. اگر مخاطبان شما خواندن مقاله‌های طولانی را ترجیح می‌دهند، فیسبوک برای شما مناسب‌تر است. اگر اهل کنایه زدن هستید، توییتر را انتخاب کنید. درنهایت برای نمایش یک تصویر سنتی و حرفه‌ای از کسب‌وکار خود و مخصوصا اگر قصد بازاریابی به روش B2B دارید، لینکداین را انتخاب کنید. هر زمان که به انجام این کار عادت کردید، می‌توانید در یک یا چند شبکه‌ی اجتماعی دیگر نیز عضو شوید.

۳- با مخاطبان خود صحبت کنید
هر شخصی باید ۱ یا ۲ بار در هفته اخبار مهم را مستقیما با دیگران به اشتراک بگذارد. اما شبکه‌های اجتماعی تنها محلی برای تبلیغات نیستند. در واقع آن‌ها خیابان‌های دوطرفه‌ای هستند که شما می‌توانید در آن حرکت کنید و با مشتری‌های خود از طریق به اشتراک گذاشتن مطالب، یک رابطه‌ی دوستانه برقرار کنید. اگر در انجام این کار خوب باشید ،حتی خود مشتری‌ها نیز برای شما تبلیغ می‌کنند و فروش شما را بالاتر می‌برند.
بهترین راه برای انجام این کار، این است که آن‌ها را با خودتان همراه کنید. به‌عنوان مثال مشتری‌های خود را در پست‌ها تگ کنید و از آن‌ها سؤال بپرسید. یا اینکه بابت ایده‌هایی که به شما می‌دهند از آن‌ها قدردانی کنید. با همه‌ی این‌ها، بهترین راه برای افزایش فالوئرها این است که به تک‌تک آن‌ها پاسخ دهید. اگر نمی‌توانید به تمام کامنت‌ها پاسخ دهید، سعی کنید به جالب‌ترین آن‌ها جواب بدهید. اگر باز هم زمان کافی ندارید، می‌توانید از یکی از کارمندان شرکت خود برای انجام این کار کمک بگیرید.

۴- اخبار را رهبری و جهت‌دهی کنید
بهترین کار این است که محتوای اصیل تهیه کنید؛ اما ممکن است همیشه برای انجام این کار زمان نداشته باشید؛ بنابراین هیچ ایرادی ندارد که گاهی اوقات اخبار مرتبط با صنعت خود را پخش کنید و نظر خودتان را به آن اضافه کنید. مشتری‌ها و حتی کسب‌و‌کارهای دیگر انتظار دارند شما حرفی ارزشمند برای گفتن داشته باشید. باید از یک موضوع طرفداری کنید و این کار را می‌توانید با نظر دادن در مورد توسعه‌ی یک صنعت انجام دهید.
اخبار مهمی را که مرتبط با صنعت شما هستند، همراه با نظر خودتان به اشتراک بگذارید و نظر افراد مهمی را که می‌شناسید و موقعیت شغلی مشابه شما دارند، جویا شوید. این کار باعث می‌شود مخاطبان آن‌ها نیز شما را بشناسند و به سمت شما جذب شوند.

۵- محتوای خودتان را بسازید
ساختن محتوای مرتبط با کسب‌و‌‌کارتان می‌تواند تأثیر بسیار زیادی در رشد شما داشته باشد. محتوایی که تولید می‌کنید حتما باید با صنعت کسب‌و‌کارتان مرتبط باشد؛ اما می‌تواند به شکل سمینار یا وبینار باشد. هدف اصلی از انجام این کار این است که یک مورد ارزشمند مانند آدرس وبلاگ، یک کتاب الکترونیکی یا اینفوگرافی در پایان پست شما قرار بگیرد. درواقع به اشتراک گذاشتن محتوای مفید و قابل‌اطمینان می‌تواند توجه بسیاری از مخاطبان را به سمت شما جلب کند.
نگاهی به توییتر برایان هالیگان، مدیرعامل شرکت هاب‌اسپات بیندازید. او از محتوا برای جذب مخاطب و افزایش نفوذپذیری خود استفاده کرده است و اعتماد آن‌ها را با روش‌های هوشمندانه جلب می‌کند.
۵ روشی که در این مقاله در مورد آن‌ها صحبت کردیم، بسیار آسان هستند و ارزش امتحان کردن دارند؛ اما باید با کمی دیسیپلین یا انضباط همراه باشند. استفاده نکردن از شبکه‌های اجتماعی مانند رها کردن پول روی میز است؛ یا جلوی فروش بیشتر محصولات شما را می‌گیرد یا اینکه به رقیبان اجازه می‌دهد مشتری‌های شما را تصاحب کنند. ابتدا هدف خودتان را مشخص کنید و سپس با مردم صحبت کنید. از طریق تولید محتوای مفید اعتماد آن‌ها را جلب کنید و به مرور زمان تبدیل به یک فرد تأثیرگذار در صنعت کسب‌و‌کار خود شوید.