۹۶/۱/۱۰، ۰۵:۴۹ عصر
دنیای فناوری دیجیتال و شرکتهای آن در حال تجربهی تغییراتی جدی هستند که استارت آپها عامل بسیاری از آنها بودهاند و میتوانند نکاتی را از این تغییرات بیاموزند.
ظهور استارت آپهای گوناگون موفق در سالهای گذشته، تغییراتی عظیم در صنایع دیجیتال به وجود آورده است. به همین دلیل مدیران بسیاری از شرکتهای بزرگ و باسابقه در تلاش هستند تا مقیاس، انعطافپذیری و اشتیاق فرهنگ استارت آپی را وارد سازمان خود بکنند. در سالهای اخیر بسیاری از صنایع خطر ظهور استارت آپها را تجربه کردهاند. این شرکتهای نوپا با فرهنگ جدید و اشتیاق خاصی که دارند، برخی اوقات شرکتهای بزرگ را با مشکلات اساسی روبرو کردهاند. در اصل میتوان گفت تغییرات و انقلاب دیجیتال پایههای مختلفی دارد. تغییرات بازار و فرهنگ استارت آپی، دو ستون اصلی این انقلاب هستند.
از طرفی، استارت آپها باید از تمامی مزایای ذاتی که استارت آپ بودن در اختیار آنها قرار میدهد، استفاده کنند و با تغییر بازار، از رهبران آن پیشی بگیرند. انقلاب دیجیتال دیر یا زود تمامی صنایع را تحت تأثیر قرار میدهد. در این بین نکتهی اساسی برای مدیران استارت آپها این است که مزیت شرکت خود در تغییر بازار را درک و از آن برای پیشرفت در بازار استفاده کنند. برخی نکاتی که استارت آپها میتوانند از انقلاب دیجیتال بیاموزند، عبارتند از:
۱- تغییرات را به کمک با افراد ایجاد کنید
فناوری همیشه در حال تغییر و تکامل است. نکتهی اساسی این است که نمیتوان از این امکانات جدید در همهی جنبههای کسب و کار استفاده کرد. یکی از این جنبهها، نیروی انسانی است. افراد و نیروی انسانی، باعث ایجاد تغییرات میشوند. به بیان دیگر، یکی از مهمترین مراحل کاری شما بهعنوان مدیر شرکت نوپا، انتخاب مناسب افراد بهعنوان کمک مؤسس، تأمینکننده، کارمند و سرمایهگذار است. در این مراحل علاوه بر مهارتها، به صفات افراد نیز توجه کنید.
اگر افراد غلط را برای کار خود انتخاب کنید، هرچقدر هم که مهارت داشته باشند، میتوانند شرکت را با رفتار سمی خود از درون نابود کنند. اگر همیشه در حال تغییر دادن افراد ناسازگار باشید، هیچ وقت نمیتوانید تمرکز لازم برای پیروزی در رقابت را به دست بیاورید.
۲- انعطافپذیر باشید
کارمندان ایدهآل برای استارت آپ، افرادی هستند که علاوه بر اشتیاق فراوان، انعطافپذیر هستند و برای ایجاد تغییر تلاش میکنند. استارت آپها نیرو و سرمایهی لازم برای اختصاص دادن وظایف مشخص به هر فرد را ندارند. به بیان دیگر، تجارت مدرن از افرادی استقبال میکند که دیدی جامع نسبت به قضایا دارند و تلاش نمیکنند فقط یک وظیفه را انتخاب و بر آن تمرکز کنند. سازگار شدن نیز یکی از موفقیتهای اساسی استارت آپ است. بسیاری از شرکتهای بزرگ در حال تغییر و سازگار کردن محیط کاری مانند استارت آپها هستند.
خصوصیت دیگر استارت آپ یعنی چابکی، به معنای راضی نشدن از شرایط موجود است. رهبران بازار عموما روند ثابت خود را میپسندند و برای تغییرات بزرگ آماده نیستند. به همین دلیل است که استارت آپها توانستهاند تغییرات را در بازار ایجاد کنند. هیچگاه اجازه ندهید روندی ثابت در کسبوکارتان ایجاد شود. همیشه از ایدههای جدید کارمندان استقبال کنید. چابکی علاوه بر آماده بودن برای ایجاد تغییرات بزرگ، به معنای آماده بودن برای پذیرش تغییرات ایجادشده توسط دیگران نیز هست.
۳- فرهنگ شرکت را بهخوبی برای کارمندان توضیح دهید
فرهنگ شرکت شما باید منعکسکنندهی ارزشهای اساسی باشد که استارت آپ را به خاطر آنها تأسیس کردید. علاوه بر آن باید چشمانداز آینده نیز در این فرهنگ نشان داده شود. اگر کارمندان را در محیطی بسته قرار دهید و از آنها بخواهید تنها به جنبهای از ارزشهای شرکت توجه کنند که در حیطهی کاری آنها است، پس از مدتی با کارمندانی سرخورده که هیچ اطلاع و علاقهای به اهداف بلندمدت ندارند روبهرو خواهید شد.
۴- به اطلاعات اهمیت بدهید تا در بازار باقی بمانید
اطلاعات یکی از ارزشمندترین منابع در جهان است. هر کسب و کاری در هر صنعتی، اطلاعاتی طلایی از مشتریان خود دارد. دانستن نحوهی حفظ و بهرهبرداری از این اطلاعات، بسیار حیاتی است. فناوری به کسبوکارها این امکان را میدهد که رفتار مشتریان را ارزیابی و از آنها استفادهی مفید کنند و با توجه به این اطلاعات، تصمیماتی برای تغییر بگیرند.
اطلاعات باید بهعنوان نیروی اساسی تمامی تصمیمات شما لحاظ شود. هر استارت آپ باید جمعآوری و نگهداری از اطلاعات را در اولویت قرار دهد. وقتی از این روندها پیروی کنید، موفقیت کسب و کار خود را تضمین کردهاید.
۵- بر تجربیات مشتریان تمرکز کنید
اکثر شرکتهای بزرگ پس از مدتی از ارتباط کارکنان و مشتریان غافل میشوند. آنها اغلب تصمیماتی میگیرند که بدون توجه به علایق مشتریان انجام شده است. این روند در دورانی که همه تلاش میکنند به نظر مشتریان اهمیت دهند، بهطور قطع شکست میخورد.
یکی از دلایل اصلی که شرکتهای بزرگ به سمت فرهنگ استارت آپی میروند، همین ارتباط نزدیک با مشتریان است. بهعنوان یک مدیر استارت آپ تلاش کنید که تجربیات کاربران را بهعنوان بخشی اساسی از تصمیمگیریهای تمام کارکنان قرار دهید.
از طرفی، استارت آپها باید از تمامی مزایای ذاتی که استارت آپ بودن در اختیار آنها قرار میدهد، استفاده کنند و با تغییر بازار، از رهبران آن پیشی بگیرند. انقلاب دیجیتال دیر یا زود تمامی صنایع را تحت تأثیر قرار میدهد. در این بین نکتهی اساسی برای مدیران استارت آپها این است که مزیت شرکت خود در تغییر بازار را درک و از آن برای پیشرفت در بازار استفاده کنند. برخی نکاتی که استارت آپها میتوانند از انقلاب دیجیتال بیاموزند، عبارتند از:
۱- تغییرات را به کمک با افراد ایجاد کنید
فناوری همیشه در حال تغییر و تکامل است. نکتهی اساسی این است که نمیتوان از این امکانات جدید در همهی جنبههای کسب و کار استفاده کرد. یکی از این جنبهها، نیروی انسانی است. افراد و نیروی انسانی، باعث ایجاد تغییرات میشوند. به بیان دیگر، یکی از مهمترین مراحل کاری شما بهعنوان مدیر شرکت نوپا، انتخاب مناسب افراد بهعنوان کمک مؤسس، تأمینکننده، کارمند و سرمایهگذار است. در این مراحل علاوه بر مهارتها، به صفات افراد نیز توجه کنید.
اگر افراد غلط را برای کار خود انتخاب کنید، هرچقدر هم که مهارت داشته باشند، میتوانند شرکت را با رفتار سمی خود از درون نابود کنند. اگر همیشه در حال تغییر دادن افراد ناسازگار باشید، هیچ وقت نمیتوانید تمرکز لازم برای پیروزی در رقابت را به دست بیاورید.
۲- انعطافپذیر باشید
کارمندان ایدهآل برای استارت آپ، افرادی هستند که علاوه بر اشتیاق فراوان، انعطافپذیر هستند و برای ایجاد تغییر تلاش میکنند. استارت آپها نیرو و سرمایهی لازم برای اختصاص دادن وظایف مشخص به هر فرد را ندارند. به بیان دیگر، تجارت مدرن از افرادی استقبال میکند که دیدی جامع نسبت به قضایا دارند و تلاش نمیکنند فقط یک وظیفه را انتخاب و بر آن تمرکز کنند. سازگار شدن نیز یکی از موفقیتهای اساسی استارت آپ است. بسیاری از شرکتهای بزرگ در حال تغییر و سازگار کردن محیط کاری مانند استارت آپها هستند.
خصوصیت دیگر استارت آپ یعنی چابکی، به معنای راضی نشدن از شرایط موجود است. رهبران بازار عموما روند ثابت خود را میپسندند و برای تغییرات بزرگ آماده نیستند. به همین دلیل است که استارت آپها توانستهاند تغییرات را در بازار ایجاد کنند. هیچگاه اجازه ندهید روندی ثابت در کسبوکارتان ایجاد شود. همیشه از ایدههای جدید کارمندان استقبال کنید. چابکی علاوه بر آماده بودن برای ایجاد تغییرات بزرگ، به معنای آماده بودن برای پذیرش تغییرات ایجادشده توسط دیگران نیز هست.
۳- فرهنگ شرکت را بهخوبی برای کارمندان توضیح دهید
فرهنگ شرکت شما باید منعکسکنندهی ارزشهای اساسی باشد که استارت آپ را به خاطر آنها تأسیس کردید. علاوه بر آن باید چشمانداز آینده نیز در این فرهنگ نشان داده شود. اگر کارمندان را در محیطی بسته قرار دهید و از آنها بخواهید تنها به جنبهای از ارزشهای شرکت توجه کنند که در حیطهی کاری آنها است، پس از مدتی با کارمندانی سرخورده که هیچ اطلاع و علاقهای به اهداف بلندمدت ندارند روبهرو خواهید شد.
۴- به اطلاعات اهمیت بدهید تا در بازار باقی بمانید
اطلاعات یکی از ارزشمندترین منابع در جهان است. هر کسب و کاری در هر صنعتی، اطلاعاتی طلایی از مشتریان خود دارد. دانستن نحوهی حفظ و بهرهبرداری از این اطلاعات، بسیار حیاتی است. فناوری به کسبوکارها این امکان را میدهد که رفتار مشتریان را ارزیابی و از آنها استفادهی مفید کنند و با توجه به این اطلاعات، تصمیماتی برای تغییر بگیرند.
اطلاعات باید بهعنوان نیروی اساسی تمامی تصمیمات شما لحاظ شود. هر استارت آپ باید جمعآوری و نگهداری از اطلاعات را در اولویت قرار دهد. وقتی از این روندها پیروی کنید، موفقیت کسب و کار خود را تضمین کردهاید.
۵- بر تجربیات مشتریان تمرکز کنید
اکثر شرکتهای بزرگ پس از مدتی از ارتباط کارکنان و مشتریان غافل میشوند. آنها اغلب تصمیماتی میگیرند که بدون توجه به علایق مشتریان انجام شده است. این روند در دورانی که همه تلاش میکنند به نظر مشتریان اهمیت دهند، بهطور قطع شکست میخورد.
یکی از دلایل اصلی که شرکتهای بزرگ به سمت فرهنگ استارت آپی میروند، همین ارتباط نزدیک با مشتریان است. بهعنوان یک مدیر استارت آپ تلاش کنید که تجربیات کاربران را بهعنوان بخشی اساسی از تصمیمگیریهای تمام کارکنان قرار دهید.