۹۵/۱۱/۲۸، ۱۲:۰۳ صبح
اگر نوشتن پیغامهای بازاریابیتان را به کپیرایتری سپردهاید که متخصص این کار هم نیست، همین حالا هم دارید از فروش ضربه میخورید.
دلیلش ساده است. اگر کپیرایتینگ شما مخاطب هدف شما را جلب نکند، بازدهی سرمایهی (ROI) بازاریابیتان محدود خواهد بود.
اگر کسی که دارد پیامهای بازاریابی شما را مینویسد، بلد نباشد که متن متقاعدکننده، معنادار، احساسی و عملکردنی بنویسد، عملکردِ کل کارزار بازاریابی زیر سوال میرود.
در اینجا پنج قانون کپیرایتینگ را برایتان میگوییم که احتمالا همین الان هم در بازاریابی خودتان دارید آنها را زیر پا میگذارید و خودتان خبر ندارید. با دوری از این اشتباهات، ببینید که نرخ بازدهی سرمایهگذاریتان بالا میرود.
۱. قانون اول کپیرایتینگ
خود محصول یا سرویس شما آنقدر اهمیت ندارد که توانایی آن در برآوردن نیازهای مشتریان مهم است. یعنی، پیامهای بازاریابی شما باید روی ویژگیها و سودمندیهایی تمرکز کند که بیشتر از همه برای مخاطب هدف اهمیت دارد.مهم نیست که شما چه چیزِ کسبوکار، محصول، یا سرویس خودتان را دوست دارید یا فکر میکنید چه چیزش مهم است. فقط این مهم است که مخاطب هدف چه فکر میکند، چه چیزی میخواهد، و چه چیزی لازم دارد. اگر پیام شما چیزی که برای مخاطب ارزشمند باشد را به او منتقل نمیکند، پاکش کنید.
۲. قانون ۸۰-۲۰
دستکم ٪۸۰ متن باید خطاب به دومشخص نوشته شود (یعنی «تو» و «شما»)، و حداکثر ٪۲۰ آن به اولشخص باشد (یعنی «من» یا «ما»). برای مردم شما مهم نیستید، پس حتما دقت کنید که پیام شما به این پرسشِ مصرفکننده جواب میدهد: «این برای من چه دارد؟» به مخاطب هدف دقیقاً بگویید که با خرج کردن پولی که به زحمت درآورده، و خرید از شما، چه به دست میآورد.
۳. قانون K.I.S.S یا صوپ
کلمات قلنبهسلنبه و اصطلاحات خاص، ممکن است گیجکننده شود و پیام شما دیگر آنقدر نباشدواقعا»، «جدا»، «خیلی» و از این قبیل نشان ندهید. این کلمات فقط متن را شلوغ میکند و انتقال نکتهی کلیدی پیام را کند میکند.
۴. قانون قلم قرمز
وقتی فکر کردید که دیگر متنتان نهایی شده، دوباره بازبینیاش کنید و دستکم ٪۳۰ آن را حذف کنید. اینطوری مطمئن میشوید که پیام ساده است و مرتکب اشتباه پرحرفی و دادن اطلاعات اضافی نشدهاید. نتیجهی نهایی موجزتر و عملکردنیتر میشود، و با جزئیات اضافی رقیق نمیشود.
۵. قانون SLAP
متن باید باعث شود که مخاطب هدف این کارها را بکند:
- Stop (متوقف شود)
- Look or Listen (ببیند یا بشنود)
- Act (عمل کند)
- Purchase (بخرد)