باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: خرده فروشی آنلاین در مقابل خرده فروشی سنتی
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
شرکت های خرده فروشی سنتی که ساختار، رویکرد و استراتژی های آن ها در رقابت دیجیتالی عقب مانده است با موفقیت شرکت هایی که تنها در محیط الکترونیکی فعالیت می کنند بیشتر به عقب رانده می شوند. شرکت هایی که از انقلاب دیجیتال استقبال کرده اند برندگان اصلی رقابت هستند. این شرکت ها مدل های کسب و کار انعطاف پذیری به وجود آورده اند که می تواند خود را به سرعت با تغییرات سریع بازار وفق دهد.
 
اما باید دانست که چه چیزی باعث شده که تجارت آن ها منحصربه فرد باشد؟ یک خرده فروشی سنتی مانند مدیامارکت چه چیزهایی می تواند از آن ها یاد بگیرد؟
 
نخست اینکه خرده فروشان آنلاین[/b]به مشتریان خود تکیه می کنند و وجود و برتری آن ها به مشتریانشان وابسته است. این خرده فروشان رفتارها و اولویت های مشتری را روزانه شناسایی و بررسی می کنند. مدل کسب و کار آن ها بر اساس فرآیند خرید مشتری (سفر مشتری) جدید تنظیم می شود که این فرآیند به طور روبه رشدی به صورت آنلاین انجام می شود.
 
اما چالش اصلی مدیا مارکت و کسب و کارهایی نظیر آن این است که باید به طور کامل مشتری محور شوند. فرآیند مشتری محوری باید ساختار عملیاتی یکپارچه داشته باشد که از تکروی جلوگیری کرده و به ارائه بهترین خدمات به مشتری از کانال های مختلف اینترنتی و غیراینترنتی بپردازد. باید یک استراتژی چندکاناله طراحی شود که در همه ارتباطات با مشتری تجربه یکسانی برای او به وجود آورد.
 
یکی از بهترین مزیت های کسب و کار اینترنتی هزینه کمتری است که برای جذب مشتری به صورت آنلاین پرداخت می شود. البته این نکته نباید فراموش شود که تجارت در کانال های مختلف بسیار مهم است. به عنوان مثال حضور فیزیکی کنونی مدیامارکت بخشی از یک استراتژی چندکاناله است مشتری محور است که فرآیندهای مختلف فروش را ترکیب می کند، بر نوآوری سرویس ها متمرکز شده و برای مشتری تجربه ای شخصی و مناسب ایجاد می کند. این استراتژی مدیامارکت باید تقویت شود، فروشگاه این شرکت نباید از سایر کانال های فروش جدا باشد تا مشتری از هر روشی به سوی خرید حرکت کند.
 
خرده فروشی غیرآنلاین همچون نمایشگاهی عمل می کند که افراد می توانند پیش از بازگشت به خانه و جست و جوی اینترنتی برای یافتن بهترین محصول به آن مراجعه کنند. اما در نهایت امکان این را داشته باشند که در خرید بعدی یا به فروشگاه بروند یا به خرید اینترنتی انجام دهند.

با وضعیت فعلی خرید و فروش اینترنتی نقش شبکه خرده فروشی آفلاین و غیرمتمرکز باید از نو تعریف شود تا با فروشگاه های خرده فروشی سنتی متفاوت باشد و به عنوان یک سرویس ارزش افزوده برای رقابت با فروشگاه های اینترنتی که تنها به فروش اینترنتی می پردازند مورد استفاده قرار گیرد.
باید بپذیریم که تعامل با مشتریان برای یک استراتژی چندکاناله مشتری محور از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین با بکارگیری آن شبکه فروش آفلاین از مسیر فروش غیرمتمرکز به فروشگاهی با خدمات دهی یکپارچه تبدیل می شود که فروش آنلاین را هم در بر می گیرد. در نتیجه فروشگاه های فیزیکی به مکانی تبدیل می شوند که مشتری می تواند محصولاتی را که در بروشورهای آنلاین به نمایش گذاشته لمس و تجربه کنند.