۹۵/۲/۸، ۱۰:۴۸ عصر
اپل برای اولین بار از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون شاهد افت درآمد سهماههی خود بوده است. برای اولین بار در تاریخ فروش آیفون با افت روبرو شده و انتظار میرود این افت در سهماههی بعدی هم ادامه داشته باشد. پس آیا زمان نگرانی اپل و سپاه طرفدارانش فرا رسیده؟ دقیقا نه.
قطعا عملکرد مالی اپل در سهماههی گذشته با هر معیاری که سنجیده شود ضعیف بوده است و کاهش فروش آیفون نقش بزرگی در آن بازی کرده. اپل در سهماههی منتهی به ماه مارس اندکی کمتر از ۵۱.۲ میلیون آیفون فروخت، درحالیکه در مدت مشابه سال ۲۰۱۵ موفق به فروش حدود ۶۱.۲ میلیون دستگاه شده بود. نگاهی به این افت در کنار رشد اندک فروش آیفون در طول سهماههی تعطیلات سال نوی میلادی این را نشان میدهد که اگر ۱۰ سال وضعیت به همین منوال باشد داستان عاشقانهی ما با آیفون ممکن است به انتها برسد.
ولی شاید بهترین روزهای آیفون سپری نشده باشند. دلایلی در گزارش مالی اپل مخفی شده که نشان میدهد علاقه به گوشی هوشمند اپل ممکن است دوباره اوج بگیرد. البته به شرطی که اپل جانشینی جذاب برای آیفون 6s و 6s Plus در دست تولید داشته باشد.
۱. مردم هنوز آیفون قدیمی خود را بروز میکنند
اپل مشخصا از چرخهای دوضربی برای بروز رسانی آیفون استفاده میکند؛ بدین ترتیب که تغییر اساسی محصول در یک سال با یک بهروزرسانی افزایشی در سال بعد همراه است. معرفی آیفون 6s و 6s Plus در پاییز گذشته در واقع ضربهی دوم چرخهی معرفی 6 و 6 پلاس بود. معرفی آیفون 6 و 6 پلاس در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ شور عجیبی را در مردم برای بروز رسانی آیفونهایشان از نسخههای سال ۲۰۱۳ یعنی 5s و 5c به راه انداخت. همین موضوع باعث شده افت فروش امسال بیشتر به چشم بیاید.
مدیرعامل اپل تیم کوک در کنفرانسی که در روز ۲۶ آوریل برگزار شد به تحلیلگران والاستریت گفت اگر اپل با معرفی 6s همان نرخ رشد بروز رسانی آیفون 6 را حفظ میکرد «الان زمان برگزاری یک جشن بزرگ بود».
اما کافی است بهروزرسانی 6 به 6s را با بهروزرسانی 5 به 5s و 5c مقایسه کند؛ اوضاع برای اپل بهتر میشود. کوک اشاره کرده که نرخ بهروزرسانی به 6s و 6s Plus اندکی بهتر از چرخهی بهروزرسانی به آیفون 5s در دو سال پیش بوده است. از این موارد میتوان نتیجه گرفت که تغییر اساسی بعدی در خط تولید آیفونهای اپل میتواند شاهد رشد تعداد افرادی باشد که آیفونهای قدیمی خود را با یک نسخهی جدید تعویض میکنند.
۲. هنوز کاربران از گوشیهای اندرویدی به آیفون کوچ میکنند
کوک در ماه ژانویه گذشته و در زمان ارائهی آمار فروش اپل در تعطیلات سال نو به این اشاره کرد که رکورد تعداد کاربرانی که از گوشیهای اندرویدی به گجتهای موبایل اپل کوچ میکنند شکسته شده است. این گرایش حتی در سهماههی سخت بعدی هم ادامه یافته و این بار کوک به تحلیلگران میگوید که در نیمهی اول سال مالی جاری اپل نسبت هر شش ماه دیگری در تاریخ اپل تعداد بیشتری از کاربران اندروید به iOS کوچ کردهاند. هرچند احتمالا تعداد کوچ از اندروید در سهماههی دوم نسبت به سهماههی تعطیلات اندکی افت داشته ولی روشن است که اپل هنوز به این میاندیشد که میتواند با تشویق کاربران ناراضی اندروید به امتحان کردن آیفون فروش خود را بالا ببرد.
۳. اعداد اعلامشده از سوی اپل شامل فروش آیفون SE نیست
سهماههی دوم اپل در روز ۲۶ مارس به پایان رسید. فروش آیفون SE که علیرغم اندازهی ۴ اینچی قدرتی برابر با پرچمداران بزرگتر اپل دارد از روز ۳۱ مارس آغاز شد. این یعنی نمودارهای فروش اپل بههیچوجه اثری از فروش آیفون SE در خود نداشتند. با توجه به اینکه اپل میگوید تقاضا برای گوشی کوچکش زیاد بوده این موضوع میتواند تاثیر قابلتوجهی داشته باشد.
همچنین فروش آیپد پروی ۹.۷ اینچی هم پس از اتمام سهماههی مالی شروع شد. این موضوع هم میتواند نتیجهگیری اپل را روشنتر کند. کوک به تحلیلگران گفت که درآمد حاصل از فروش آیپد در سهماههی بعدی منتهی به ماه ژوئن احتمالا بهترین عملکرد آن در دو سال گذشته را نشان خواهد داد.
آیفون SE بهتنهایی برای بهبود نمودار کلی فروش اپل کافی نخواهد بود. گمانهزنیهای کمپانی هنوز هم کاهش درآمد نسبی را برای سهماههی منتهی به ژوئن پیشبینی میکند. ولی آیفون SE نشان میدهد اپل در حال یافتن شیوههایی برای جذب مشتریان از طریق گوشی جدیدی است که نسبت به آیفونهای قبلی قیمت کمتری دارد. «ما نسبت به جذب مشتریان جدید خوشبین هستیم.»
۴. کسانی که آیفون دارند به خرید محصولات دیگر اپل ادامه میدهند
بخش سرویسهای اپل با درآمد ۶ میلیارد دلاری و افزایش ۲۰ درصدی یکی از نقاط روشن کمپانی در طول این سهماهه بوده است. اپ استور با رشد ۳۵ درصدی درآمد و رسیدن به بالاترین فروش خود نقش بزرگی در این زمینه دارد. مدیران اپل همچنین اشاره کردند که متوسط زمانی که هر کاربر در محتوای سرویسهای اپل میگذراند هم به رکورد جدیدی رسیده است.
نتیجهگیری: شاید اپل تعداد کمتری گوشی نسبت به سال گذشته فروخته باشد ولی آنهایی که آیفون دارند هنوز با رضایت در برابر موسیقی، فیلم و اپلیکیشنها به کمپانی پول پرداخت میکنند. چیزی که میتواند توسعهدهندگان اپلیکیشنهای iOS را نسبت به این پلتفرم کاملا مشتاق نگه دارد.
۵. عملکرد اپل واچ هم کاملا خوب است
درست است که اپل واچ یک گوشی نیست ولی موفقیت آن به توانایی اپل برای گسترش دادن یک اکوسیستم جدید گواهی میدهد. اپل اعداد و ارقام دقیق فروش ساعت هوشمند خود را محرمانه نگه میدارد ولی بر اساس گفتههای این کمپانی شرایط خوب پیش میرود. در مقایسه با تعداد آیفونهایی که در سال اول معرفی این گوشی هوشمند فروخته شده بود اپل در اولین سال حضور اپل واچ تعداد بیشتری از این محصول را فروخته است. این موضوع نشانهای است از اینکه اپل واچ پتانسیل بالایی برای رشد دارد؛ بهویژه اگر شایعات در مورد مجهز شدن اپل واچ به سیمکارت و استقلال نسخههای آیندهی آن از آیفون درست باشد.
چه چیزی موجب نگرانی است؟
طبیعتا اگر اپل موفق نشود امسال نسخههایی جذاب برای بهروزرسانی آیفون معرفی کند تمام این جنبههای روشن ممکن است بهسادگی رنگ ببازند. شایعاتی که در مورد آیفون ۷ به گوش میرسد چندان دلگرمکننده نیست و بسیاری از تحلیلگران اپل احتمال میدهند آیفون امسال تغییرات نسبتا اندکی داشته باشد. طراحی ضدآب، حذف جک خروجی هدفون و دوربین دوتایی برخی از بزرگترین تغییرات احتمالی آیفون بعدی است که تاکنون مطرح شده. شاید مجبور باشیم برای تغییرات اساسیتری نظیر طراحی مجدد بدنه و صفحهنمایش OLED تا سال ۲۰۱۷ صبر کنیم.
سقوط رشد فروش آیفون در سهماههی گذشته ممکن است اولین تجربهی اپل در این مورد باشد ولی اگر این پیشبینیها درست از آب در بیاید احتمالا آخرین تجربهی آن نخواهد بود. البته فراموش نکنید تا این لحظه همهچیز در حد شایعه است.