شما عضو این انجمن نبوده یا وارد نشده اید. لطفا برای مشاهده کامل انجمن و استفاده از آن وارد شوید یا ثبت نام کنید .

امتیاز موضوع:
  • 25 رأی - میانگین امتیازات: 2.8
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

[-]
کلمات کلیدی
در نقش برند ambassador سفیر cyberlebrities brand برندسازی سلبریتی celebrity ها branding

نقش سلبریتی ها در برندسازی
#1
برند سلبریتی ها
برای اینکه یک سلبریتی، برند شخصی خود را حفظ نموده و آن را توسعه دهد نیازمند به برنامه ریزی بازاریابی و توسعه مدل برند شخصی دارد. لذا همچنان که سلبریتی ها می توانند به بازاریابی و برندسازی محصولات و شرکت ها کمک کنند خود نیز لازم است برندسازی سلبریتی انجام دهند. درنتیجه این اشخاص مشهور معمولاً ترکیبی از محتوای ارسالی در شبکه های اجتماعی، ظاهر، محصولات و حواشی جهت حفظ موقعیت و هیجان بخشیدن به دنبال کنندگان برای برجسته کردن و متمایز ساختن ویژگی های خود، به کار می برند. رشد برند این افراد از ظهور در تبلیغات بایستی فراتر رفته و موارد دیگری از جمله جوایز و گواهی نامه ها، تاییدیه ها، پیج های معتبر، نقش سفیر یک برند بودن و … را شامل می شود.

سفیر برند (Brand Ambassador)
شرکت‌های تجاری برای تبلیغ و ارتقای محصول و خدمات‌شان در سطح جامعه به حمایت مشاهیر احتیاج دارند، به همین دلیل از آن‌ها برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند. مدتی است در ایران نیز برخی شرکت‌ها و تولیدکنندگان محصولات مختلف از هنرپیشه‌ها، خواننده‌ها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات خود استفاده می‌کنند. البته این امر با استقبال هنرپیشه‌ها هم روبرو شده است. در گذشته نه چندان دور استفاده از سلبریتی‌ها در تبلیغات ممنوع اعلام شد اما مدتی پس از آن این ممنوعیت از بین رفت و هنرپیشه‌ها یکی پس از دیگری تبلیغات برندهای مختلف را قبول کردند.
بسیاری ستاره ها و سلبریتی ها با روزگار خود را با سفیر برند شدن می گذرانند! «بازیگرها در فیلم‌ها بازی می‌کنند تا پیشنهادهای تبلیغاتی بیشتری داشته باشند!» این جمله کنایه‌آمیز در سینمای آمریکا و همه کشورهای دیگری که سازوکار درستی در تولید قهرمان و ستاره دارند، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. درآمد تبلیغاتی بسیاری از سلبریتی‌های کره زمین، از دستمزد سالیانه آنها برای هنرشان بیشتر است. در ایران اما تبلیغ سلبریتی‌ها برای برندهای مختلف مدت زیادی ممنوع بوده است. از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۸۲ هیچ وقت تصویری از بازیگران سینما بر بیلبوردها نرفته بود. تنها یکی از شرکت‌های تولیدکننده لباس چرم به صورت محدود از جمشید هاشم‌پور برای تبلیغات در حد بروشور و کاتالوگ استفاده کرده بود.

با رفع ممنوعیت حضور ستارگان در تبلیغات، هرچند می‌توان خوشحال بود که روزهای خوبی در حوزه تبلیغات خواهیم داشت اما از طرفی دیگر هنگامی که بعنوان صاحب برند برای مشاوره در شرکت‌های تبلیغاتی به دنبال راه‌کار برندینگ هستید با تعجب در قالب یک پروپوزال استفاده از ستارگان را بعنوان سفیر برند Brand Ambassador می‌بینید. به نظر می‌آید که آژانس‌های تبلیغاتی با ورود یک امکان به حوزه بازاریابی، به سرعت دچار تب فروش آن شده و تنها راه درمان مشتری را با همان نسخه همیشگی می‌پیچند.

حضور یک ستاره به عنوان سفیر برند شرایطی دارد که نمی‌تواند برای هر برندی مناسب باشد بلکه در اولین و مهمترین قدم نیاز به فرهنگ‌شناسی و اطلاعات در مورد آداب و رسوم جامعه ایرانی دارد. آیا جامعه ایرانی مانند مردم آمریکایی و اروپایی تنها به واسطه تبلیغ یک ستاره، ترغیب به انتخاب یک برند یا خرید کالا می‌‌شوند؟ در دومین قدم این نکته مهم است که آیا شخصیت هر ستاره‌ای برای هر برندی مناسب است؟ برای مثال یک وزنه‌بردار سنگین وزن می‌تواند سفیر برند محصولات خانگی یا لباس باشد؟ و یا اصلاً این موضوع مهم نیست! همانقدر که محبوب باشد، کافیست؟ حتماً قبل از استفاده از این ابزار برندینگ در تبلیغات، از خود سوال کنید که سفیر برند برای برند یا محصول من چکار می‌کند؟
نکته بسیار مهم! در دنیای امروز تبلیغات سفیر برند تنها یک چهره در کنار محصول و برند شما نیست، سفیر برند در کمترین همکاری خود با برند باید در شبکه‌های اجتماعی به تعامل با مشتریان برند بپردازد. همانطور که شما ستاره مورد نظرتان را بعنوان سفیر برند خود معرفی می‌کنید او نیز باید شما را معرفی کند. و این نکته به تنهایی نشان می‌دهد که به چه میزان یک سفیر برند می‌تواند ارزش افزوده برای برند شما ایجاد کند. لذا در نظر گرفتن خصوصیات همگن بین برند و سفیر برند بسیار مهم است.

بعد از بررسی تمامی جوانب در انتخاب سفیر برند، حتماً سابقه سفیر برند را در مورد برندهای دیگر در نظر بگیرید تا تحت تاثیر برند دیگر و یا تجربیات سفیر خود قرار نگیرید. اما با بررسی تمامی موارد فوق باید بدانید زمانی به سفیر برند نیاز دارید که در حوزه‌های دیگر برند موفقیت نسبی را کسب کرده باشید و به یاد داشته سفیر برند یک مکمل است و هیچ‌گاه عمده هزینه مارکتینگ خود را به این موضوع اختصاص ندهید.

سلبریتی ها در برند سازی
سلبریتی برندینگ (Celebrity branding) و تبلیغات از طریق چهره‌های مشهور نوعی از برندینگ یا تبلیغات است که در آن چهره‌های مشهور از گروه‌های مرجع اجتماعی به عنوان سفیر یا عامل یک برند یا تولید کننده با استفاده از محبوبیت و جایگاه اجتماعی خود به تبلیغ برای یک محصول، خدمات و یا یک رویداد خیریه می‌پردازند.
مشاوران و کارگزاران صنعت تبلیغ با آگاهی از محبوبیت بالای چهره‌های فرهنگی، ورزشی در میان عامه مردم، سال‌هاست که پای این نامداران و مشاهیر را به آگهی‌های بازرگانی باز کرده‌اند. شرکت‌های بزرگ و بین‌المللی چون«آدیداس»، «نایک»، «پوما» و… با پیشنهاد رقم‌های حیرت انگیز از بزرگان ورزش به عنوان معروف و مروج کالا و خدمات خود بهره می‌برند. درچند سال اخیر فوتبالیست‌ها، بسکتبالیست‌ها، رانندگان فرمول یک و تنیسورها و… پولی که از راه تبلیغات عایدشان می‌شود، بسیار بیشتر از قراردادهایی است با تیم‌های ورزشی خود منعقد می‌کنند.
عقد قراردادهای متعدد و کلان با کمپانی‌های چند ملیتی بود که موجب شد «دیوید بکام» فوتبالیست شهر انگلیسی، راهی آمریکا شود و برای هرثانیه زندگی در این کشور ۲ دلار دستمزد دریافت کند.

سلبریتی برندینگ اشکال مختلفی دارد، از جمله حضور ساده یک چهره مشهور در تبلیغات یک کالا، خدمات و یا مراسم خیریه یا حضور این افراد در رویدادهای روابط عمومی و یا راه‌اندازی خط تولید یک محصول یا خدمات توسط خود فرد که ممکن است تنها محدود  به استفاده از نام یک شخص برای یک محصول باشد. شایع‌ترین نوع استفاده از این شیوه تبلیغاتی در حوزه مد، پوشاک و لوازم مد می‌باشد. تعداد زیادی از خواننده‌ها، هنرپیشه‌ها، مدل‌های مشهور، ورزشکاران و سایر چهره‌های مشهور هم اکنون حداقل یک محصول تحت لیسانس دارند که نام آنها را یدک می‌کشد.
در برخی موارد برای بازاریابی و تبلیغات به این شیوه حتی ممکن است از شخصیت یا خصوصیت خاصی از افراد مشهور استفاده ‌شود. به طور مثال استفاده از صدای چهره‌های مشهور. برخی از چهره‌ها با داشتن صدایی خاص بدون نمایش تصویرشان می‌توانند تداعی کننده یک تصویر از خویش باشند. به طور مثال هنرپیشه مشهور شان کانری(Sean Connery) و یا مرحوم خسرو شکیبایی.
استفاده از چهره‌های ورزشی می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر فروش و بهبود جایگاه برندهای ورزشی داشته باشد به طور مثال پس از حضور تایگر وودز در تبلیغات شرکت نایک فروش این شرکت ۱۰۰ درصد افزایش یافت. از مشهورترین چهره‌های فعال در حیطه تبلیغات ورزشی می‌توان از کرستیانو رونالدو، تایگروودز، آسامی پاول نام برد.
به تازگی روش‌های جدیدی برای حضور چهره‌ها در تبلیغات استفاده می‌شود و با بررسی‌های دقیق علم بازاریابی تأثیر حضور چهره‌ها بر تصویر برند و تغییر رفتار خریدارن مد نظر قرار می‌گیرد. در کشورهایی نظیر هندوستان استفاده از این شیوه تبلیغاتی سبب شده ‌است تا مردم تمایل بسیار زیادی برای استفاده از تولیدات داخل پیدا کنند. به طور کلی موفقیت و سطح کاری چهره‌های مشهور اثر بسیار زیادی بر توفیق برند خواهد داشت. بر طبق آمار از سال ۱۹۹۵ تا کنون استفاده از چهره‌های مشهور بیش از دو برابر شده است.

با گسترش رسانه‌های مجازی به تازگی نوع جدیدی از چهره های مشهور به عنوان چهره‌های مشهور مجازی ایجاد گردیده‌است. سایبرلبرتیز (Cyberlebrities) عنوانی است برای کسانی که با استفاده از رسانه‌های مجازی و طرفداران خود از سراسر دنیا شناخته می‌شوند. این نوع از چهره‌ها می‌توانند شخصیت‌های غیر واقعی نظیر شخصیت‌های کمیک استریپ‌ها، داستان‌ها و یا کارتون‌ها نیز باشند.

سلبریتی های ایرانی در اینستاگرام
شناخت سلبریتی های محبوب مردی در شبکه های اجتماعی توسط بازاریابان و مجریان کمپین های تبلیغاتی بسیار حائز اهمیت بوده و گزینه ها و ایده های مختلفی را برای طرح ریزی یک کمپین موثر تبلیغاتی با بهره گیری از ستارگان و افراد مشهور به آن ها می دهد. در ایران شبکه اجتماعی اینستاگرام محلی است که دسترسی به سلبریتی ها را فراهم آورده است. اینستاگرام یک برنامه اشتراک گذاری عکس و ویدیو های کوتاه می باشد که اخیرا مورد استقبال ایرانی ها قرار گرفته است. از چند سال پیش فیسبوک اینستاگرام را خریداری نموده است و در واقع اینستاگرام متعلق به کمپانی فیسبوک است. اما حضور هنرمندان و افراد سرشناس ایرانی در این شبکه اجتماعی به شکلی است که مردم می توانند براحتی به ادرس صفحه شخصی بازیگر مورد علاقه شان رجوع کنند و اخبار و عکس های جدیدشون رو ملاحظه کنند و به نوعی راحت می توانند با هنرمندان ارتباط داشته باشند.
در ادامه لیست بزرگترین سلبریتی های ایرانی اینستاگرام با بیش از یک میلیون فالوور ارائه شده است. در بین این چهره های مشهور می تواند نام های چون دکتر روحانی، علی دایی، مهناز افشار و سعید معروف گرفته تا امیر تتلو، حسن ریوندی و … را ملاحظه نمائید. اطلاع از این لیست، برای فعالان کسب و کار جهت بازاریابی و برندسازی شخصی بسیار قابل استفاده است. در بین ۵۰ چهره برتر اینستاگرامی ایرانی بازیگران، ورزشکاران، خوانندگان، مجریان و سیاسیون حضور پررنگ تری دارند.

لیست اسامی سلبریتی های ایرانی و تعداد فالوورهای آنها
  • مهناز افشار؛ ۶ میلیون
  • بهنوش بختیاری؛ ۵٫۷ میلیون
  • سحر قریشی؛ ۵٫۷ میلیون
  • الناز شاکردوست؛ ۵٫۷ میلیون
  • رامبد جوان؛ ۵٫۶ میلیون
  • ترانه علیدوستی؛ ۵٫۱ میلیون
  • بهنوش طباطبایی؛ ۴٫۹ میلیون
  • محمدرضا گلزار؛ ۴٫۸ میلیون
  • آرمین زارعی؛ ۴٫۴ میلیون
  • امیر تتلو؛ ۴٫۱ میلیون
  • رضا عطاران؛ ۳ میلیون
  • بهرام رادان؛ ۲٫۹ میلیون
  • یاس؛ ۲٫۹ میلیون
  • مهراوه شریفى نیا؛ ۲٫۷ میلیون
  • بهاره رهنما؛ ۲٫۶ میلیون
  • شهاب حسینی؛ ۲٫۵ میلیون
  • علی دایی؛ ۲٫۵ میلیون
  • نیکی کریمی؛ ۲٫۵ میلیون
  • علی کریمی؛ ۲٫۴ میلیون
  • نسرین مقانلو؛ ۲٫۴ میلیون
  • پرویز پرستویی؛ ۲٫۱ میلیون
  • سید جواد رضویان؛ ۲٫۱ میلیون
  • پوریا پورسرخ؛ ۲٫۱ میلیون
  • پریناز ایزدیار؛ ۲ میلیون
  • محسن تنابنده؛ ۱٫۹ میلیون
  • سردار آزمون؛ ۱٫۸ میلیون
  • مهدی پاکدل؛ ۱٫۸ میلیون
  • حسن روحانی؛ ۱٫۷ میلیون
  • مهدی طارمی؛ ۱٫۷ میلیون
  • سروش جمشیدی؛ ۱٫۷ میلیون
  • سعید معروف؛ ۱٫۶ میلیون
  • سام درخشانی؛ ۱٫۶ میلیون
  • سیروان خسروی؛ ۱٫۶ میلیون
  • سحر دولتشاهی؛ ۱٫۶ میلیون
  • الناز حبیبی؛ ۱٫۶ میلیون
  • شاهرخ استخری؛ ۱٫۵ میلیون
  • آنا نعمتی؛ ۱٫۵ میلیون
  • امیر جعفری؛ ۱٫۴ میلیون
  • احسان علیخانی؛ ۱٫۳ میلیون
  • بنیامین بهادری؛ ۱٫۳ میلیون
  • محسن یگانه؛ ۱٫۳ میلیون
  • حسن ریوندی؛ ۱٫۳ میلیون
  • جواد عزتی؛ ۱٫۲ میلیون
  • محسن مسلمان؛ ۱٫۲ میلیون
  • لیلا بلوکات؛ ۱٫۲ میلیون
  • طناز طباطبائی؛ ۱٫۲ میلیون
  • گلاره عباسی؛ ۱٫۲ میلیون
  • امیرمهدی ژوله؛ ۱٫۲ میلیون
  • پرستو صالحی؛ ۱٫۱ میلیون
  • فرهاد مجیدی؛ ۱٫۱ میلیون
  • باران کوثری؛ ۱ میلیون
  • پژمان بازغی؛ ۱ میلیون
  • محمد موسوی؛ ۱ میلیون
  • امید عالیشاه؛ ۱ میلیون
  • احمد مهرانفر؛ ۱ میلیون
  • ملیکا شریفی نیا؛ ۱ میلیون
 
پاسخ
 سپاس شده توسط soroush ، saberi ، farnaz ، kimiya
#2
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.

برندسازی، درواقع، یک “قدرت نرم” است. همانند اصول برندسازی محصول، برندسازی اشخاص هم بسیار مهم است. همه ما می دانیم این که صرفاً مدرک تحصیلی، تجربه یا عناوین شغلی می‌توانند موجب موفقیت فرد شوند، تصور درستی از بازار کار نیست. خواه‌ناخواه برندسازی و قدرت نرم بر همه ابعاد زندگی روزمره‌مان تأثیرگذار است؛ زیرا در محیط کاری و تخصصی بسیار مهم می‌شود، که دیگران راجع به ما و توانمندی ما چه فکر می‌کنند. برند مجموعه‌ای از تعریف‌ها و خاطرات مشتریان و اطرافیان از شماست که نوع نگاه اطرافیان درباره شما را شکل می‌دهد. درواقع برند مجموعه ویژگی‌های منحصربه‌فرد است که به کسب‌وکار و روابط آن با جامعه معنا می‌دهد.

چرا برندسازی شخصی اهمیت دارد؟
با برندسازی شخصی فرصت‌های حرفه‌ای بیشتری متناسب باکیفیت مهارت‌های شما برایتان فراهم خواهد شد. تلاش برای تهیه یک تصویر واضح از خودتان و توانایی‌هایتان باعث می‌شود، شناخت بهتری نسبت به خود پیدا کنید. نقاط قوت خود را بهتر بشناسید و آن‌ها را مشخصاً نشان دهید و همچنین برای نقاط ضعف خود برنامه‌ریزی کنید. به‌مرور در حرفه خود شناخته شوید و موقعیت‌های شغلی بهتر به شما پیشنهاد شود و ارتباطات ارزشمندی با متخصصین حوزه خود پیدا خواهید کرد.
پاسخ
#3
اربرد افراد مشهور در استراتژی مارکتینگ بسیاری از برندها مرسوم است و در معرفی یک برند در بسیاری از کشورهای دنیا رواج دارد. بر اساس تحقیقات بازار و با توجه به ریسکی که این کاربرد افراد مشهور دارد، ۱۵٪ تبلیغات در کشور آمریکا با استفاده از چهره های مشهور صورت می گیرد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته شرکت های آمریکایی سالانه ۵۰ بیلیون دلار برای جذب اسپانسرهای شرکتی و استفاده از افراد مشهور برای تبلیغات برند خود هزینه می کنند. در فرهنگی که بسیار تحت تأثیر افراد مشهور قرار دارد به نظر می رسد که کاربرد این چهره ها می تواند در فضای بازار موثر باشد. بهتر است تمامی مزیت ها و معایب استفاده از افراد مشهور را در استراتژی بازاریابی خود، قبل از به کار گیری این افراد به عنوان مبلغان برند که در فضاهای عمومی و به طور آشکار به تبلیغ برند شما خواهد پرداخت، در نظر گیرید.دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
پاسخ


موضوع‌های مشابه…
موضوع نویسنده پاسخ بازدید آخرین ارسال
  نقش سلبریتی ها در تبلیغات shahab 0 1,705 ۹۷/۱/۱۴، ۱۲:۱۲ صبح
آخرین ارسال: shahab
  نقش سلبریتی ها در بازاریابی و مارکتینگ shahab 0 1,828 ۹۷/۱/۱۳، ۱۱:۵۶ عصر
آخرین ارسال: shahab
  سلبریتی کیست؟ shahab 0 875 ۹۷/۱/۱۳، ۱۱:۵۳ عصر
آخرین ارسال: shahab
  برندسازی سیاسی saberi 0 1,288 ۹۴/۸/۳، ۰۶:۳۸ صبح
آخرین ارسال: saberi

پرش به انجمن:


کاربرانِ درحال بازدید از این موضوع: 1 مهمان