باشگاه کاربران روماک

نسخه‌ی کامل: اپل در ایران نماینده رسمی ندارد
شما در حال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب بندی مناسب.
چند ماهی است شرکت «وقایع گستر فارس» شروع به فعالیت کرده و حالا محصولات اپل را با گارانتی خود به بازار می فرستد. آیا آنها نماینده رسمی اپل در ایران هستند؟ باید بگوییم این طور نیست. آنها محصولات اپل را در خارج از ایران خریداری می کنند و از مجراهای قانونی کشور وارد می کنند. بنابراین باید بدانیم این شرکت هیچ گونه ارتباط رسمی ای با شرکت اپل ندارد و تنها یک شرکت واردکننده است که محصولات را قاچاق نمی کند. با ما باشید تا بیشتر درباره این موضوع اطلاع پیدا کنید.
 
 
[تصویر:  do.php?img=107]
 
وقایع گستر فارس، «رسمی» نیست
 
وقایع گستر فارس در سایت خود می گوید :«تنها وارد کننده رسمی اپل در ایران». بد نیست درباره واژه «رسمی» بیشتر صحبت کنیم. واژه رسمی وقتی درباره شرکتی به کار می رود که آن شرکت با شرکت اصلی قرارداد داشته باشد و مدرکی مبنی بر این رسمیت وجود داشته باشد.
 
به عنوان مثال دو گارانتی سام سرویس و همراه سرویس خاورمیانه نیز ادعای مشابه دارند. وقتی وارد سایت Samsung.com می شویم، در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
می توانیم نام این دو شرکت را به عنوان شرکت های رسمی و تایید شده از سوی سامسونگ بیابیم. به همین دلیل است که گارانتی کنندگان سامسونگ، سونی، اچ تی سی و بسیاری از شرکت های موبایلی در ایران، برای اثبات نماینده بودن خود، کنفرانس خبری برگزار نمی کنند.
 
 
هزاران مثال شبیه این موضوع وجود دارد که نشان می دهد واژه «رسمی» تعریف مشخصی دارد. این شاید بزرگترین کلمه کذبی است که وقایع گستر فارس درباره خود بیان می کند. موضوعی که در ذهن بسیاری از خبرنگاران این حوزه هنوز حل نشده است. مدیرعامل شرکت وقایع گستر فارس (پس از مصاحبه چند ماه پیش خود که صراحتا اعلام کرده بود نماینده رسمی اپل است) هم در کنفرانس خبری اخیر خود گفته است: «منظورمان وارد کننده نماینده رسمی اپل بود و هیچ گونه اصراری بر نمایندگی رسمی اپل نداریم». این در حالی است که آنها هنوز هم در سایت خود، «تنها وارد کننده رسمی اپل در ایران» هستند.
 
 
[تصویر:  do.php?img=112]
 
وقایع گستر فارس «وارد کننده قانونی» است
 
آنها در واقع «وارد کننده قانونی محصولات اپل» هستند. به این معنا که محصولات اپل را از کشورهای دیگر می خرند و در حین واردات به ایران، موارد قانونی را طی می کنند. در واقع کار آنها به لحاظ قوانین واردات ایران، عملی قانونی است. اتفاق خوبی که البته هیچ ارتباطی به تعبیر «رسمی» ندارد. به این معنا که شرکت اپل هیچ گونه نظارتی بر قیمت گذاری، کیفیت خدمات و هیچ کدام از بخش های این شرکت ندارد. اگر شرکت های دیگری بتوانند همین روال قانونی را طی کنند، می توانند وارد کننده قانونی اپل به ایران باشند و این امر امتیازی انحصاری نیست.
 
اپل در خاورمیانه با نام رسمی «اپل» فعالیت می کند
 
به نظر می رسد اپل هنوز تصمیمی برای ورود «رسمی» به بازار ایران ندارد. آنها یک دفتر خاورمیانه دارند که در لندن واقع است و از آن طریق، تمام سیاست ها و برنامه های خود را در کشورهای منطقه پیش می برند. به عنوان مثال در امارات متحده عربی، اپل از طریق سایت apple.com/uae فعالیت می کند یا در ترکیه آدرس رسمی سایت اپل apple.com/tr است. اپل به همه واردات، خدمات و قیمت ها نظارت دارد و همه چیز از سوی اپل تعیین می شود. معنای کلمه «رسمی» هم همین است.
 
آیا از گارانتی «وقایع گستر فارس» استفاده کنیم؟
 
پاسخ ما نه مثبت است نه منفی. تنها چیزی که فعلا با قطعیت می گوییم این است که این شرکت، یک وارد کننده قانونی است و مثل همه شرکت های قانونی این چنینی ممکن است خدمات گارانتی خوب یا بد داشته باشد. خدمات خوب یا بد اینگونه شرکت ها را نمی توان به حساب خدمات خوب یا بد شرکت های اصلی گذاشت و از این طریق برتری خاصی وجود ندارد.
آنها برای قراردادن کارت گارانتی خود، تمامی جعبه های محصولات اپل را باز می کنند. ضمن اینکه در قیمت گذاری هم به صورت آزادانه عمل می کنند و بر اساس هزینه ها و خدماتی که به مشتریان ارائه می دهند، قیمت تمام شده گوشی را اعلام می کنند. قیمت آنها (چه کمتر، چه یکسان و چه بیشتر) ربط رسمی ای به اپل ندارد. ضمن اینکه بد نیست بدانید مدیرعامل فوقایع گستر فارس، پیش از این هم در این حوزه با نام «شرکت مه تل» فعالیت می کرد. شرکتی که هم اکنون در سایت خود نوشته است: «این شرکـت در حال حاضر نماینده رسـمی فروش و خدمات پس از فروش دستگاه های آیفون ، آیپد و آیپاد در ایران است که دارای مجوز رسمی از وزارت بازرگانی می باشد.»
 
 
[تصویر:  do.php?img=114]
 
رسانه های دیگر درباره این شرکت چه می گویند؟
 
از روزی که نام «وقایع گستر فارس» در بازار ایران مطرح شده، بحث های زیادی از سوی رسانه های مختلف آغاز شده است. آنها به طور مفصل، سوالات و شبهات خود را طرح کرده اند و به نظر می رسد هنوز هم بسیاری از این سوالات وجود دارد. همکاران ما در برخی رسانه های دیگر، گزارش هایی از کنفرانس خبری این شرکت منتشر کرده اند و به درستی، تاکید کرده اند که وقایع گستر فارس، نماینده رسمی اپل نیست. آنها «وقایع گستر فارس» را با عنوان «وارد کننده محصولات اپل در ایران» معرفی کرده است.
 
 
آیا شما از خدمات این شرکت استفاده کرده اید؟ تجربیات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.
صحبت های یک حقوقدان درباره ادعای نمایندگی اپل در ایران

چند ماه پیش خبر آغاز به کار واردکننده رسمی محصولات اپل در ایران که آن را با دیدگاهی متفاوت پوشش داده بودیم، به یک وبسایت خارجی هم راه یافت ولی با تماس های برقرار شده مشخص شد که منبع، ایمیل ها (یا به اصطلاح Tip هایی) بوده که آن رسانه از افراد ناشناس دریافت کرده، و نه استعلام رسمی از اپل. بنابراین در عمل اتفاق خاصی نیفتاده بود.
اما به دنبال این موج خبری که در مرکز آن شرکتی به نام “وقایع گستر فارس” قرار دارد، تماسی با دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
، کارشناس ارشد حقوق بین الملل و وکیل دادگستری گرفتیم تا ابعاد ماجرای معروف به “نخستین وارد کننده رسمی محصولات اپل” که لااقل در مقطعی خود را “نماینده رسمی اپل در ایران” نیز نامیده، جویا شویم.

در ادامه مطلب با یک مقدمه کوتاه به سراغ پاسخ های حقوقی ایشان به ابهامات موجود می رویم.
شرکت تعاونی وقایع گستر فارس در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
که امروز همراه با وبسایت جدید آن رونمایی شد، توضیحات زیر را منتشر کرده:
دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصویر از آدرس vgfapple.com/about سایت شرکت تعاونی وقایع گستر فارس گرفته شده.

با وجود توضیح فوق هنوز ابهامات زیادی درباره ادعاهای مطرح شده وجود دارد. کمی جلوتر از نقطه نظر حقوقی به مواردی نظیر «کسب نمایندگی از طرف اپل (مستقیم یا با واسطه) و کسب مجوز از وزارت صنایع طبق دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 صادره از وزارت بازرگانی» خواهیم پرداخت اما جدای از داشتن نمایندگی رسمی و اخذ مجوز احتمالی واردات از وزارتخانه های کشور، ابتدا می شود به موضوع گارانتی پرداخت.
به عنوان مثال، از مدت ها قبل شرکتی به نام اکسیر تجارت صبا با دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 در همین عرصه فعالیت می کند و محصولات اپل را با گارانتی خود و تحت عنوان «تنها نماینده فروش و خدمات پس از فروش آیفون، آیپد و آیپاد در ایران» عرضه می کند و شعارش این است که «مه تل ثابت کرده علی الرغم تحریم می توان خدمات اصلی ارائه کرد.»

دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
تصاویر از وبسایت mahtel.co.ir دریافت شده.


ما در ایمیل ارسالی برای آقای نعناکار، ماهیت چند مسئله و موضوع را مورد پرسش قرار دادیم تا هر یک جدای از هیاهوی اخیر مورد واکاوی قرار گیرند. آن موارد عبارت بودند از:
  • شرکت وقایع گستر فارس یا تعاونی وقایع گستر فارس
  • نمایندگی رسمی اپل در ایران
  • واسطه شدن یک شرکت هنگ کنگی بین وقایع گستر فارس و اپل
  • تفویض‌نامه
واقعیت این است که دنبال کردن چند ساله اخبار دادگاه ها و مجادلات بین المللی، باعث آشنایی بیشتر ما با دنیای حقوق شده ولی هیچ از پیچیدگی های آن برای مان نکاسته. قوانین مدون هر کشور، دریایی است که باید کاربلد آن بود. آقای نعناکار در پاسخ به ابهامات ما، موارد زیر را ارسال داشته اند. آنچه در پی می خوانید، متن دریافتی از است:

[تصویر:  Untitled5.png]
محمدجعفر نعناکار
" آقای دادگستر در خصوص موضوع ایمیل ارسالی و موارد دارای ابهام برای شما، ابتدا پیش فرض های زیر را در نظر می گیریم و سپس به تحلیل ادعاهای مطرح شده می پردازیم:"

  • الف. شرکت وقایع گستر فارس نماینده اپل در ایران شده است.
  • ب. ایالات متحده به این شرکت از طریق یک شرکت واسط نمایندگی داده است.
  • ج. ایران نمایندگی را پذیرفته است.
چه بسا حقیقت چیز دیگری باشد، اما ما تنها بر اساس مدارک و قوانینی که هم اکنون در دسترس مان هستند، قادر به نتیجه گیری هستیم. از این رو موارد زیر قابل اشاره است:
شرکت وقایع گستر فارس با موضوع “تهیه و توزیع مطبوعات و جراید محلی و کشوری” با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور در سال 86 با شماره 21153 در شیراز به ثبت رسیده. ذیل این بند، این نکات قابل بیان هستند:

این شرکت دارای شعبه نیست لذا فعالیت در تهران با ابهام مواجه است.
این شرکت موضوع مطبوعاتی دارد لذا نمی تواند در حوزه دیگری فعالیت نماید. همچنین برای این شرکت تغییرات اساسنامه ای به ثبت نرسیده است.

در دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
 که ارسال داشتید، به شرکت “تعاونی وقایع گستر فارس” اشاره شده است و دیدن لینک ها برای شما امکان پذیر نیست. لطفا ثبت نام کنید یا وارد حساب خود شوید تا بتوانید لینک ها را ببینید.
که شما نیز از روزنامه رسمی ارسال نموده اید در خصوص ثبت این شرکت است و البته شرکت تعاونی وقایع گستر فارس با موضوع تهیه مسکن از منابع مجاز در شیراز ثبت شده است که در خصوص بحث ما فاقد کارایی است.

طبق حقوق بین ‏الملل، قراردادهای تجاری بین اشخاص دارای اعتبار است اما برای [اعطای] اعتبار به یک شرکت که نمایندگی شرکتی خارجی را کسب می نماید، شرایط خاصی مد نظر است از جمله ثبت در اتاق بازرگانی و همچنین رعایت آیین نامه اجرایی قانون اجازه ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت های خارجی -مصوب ۱۱/۱۱/۱۳۷۸ هیات وزیران- که بنده مدرکی در این خصوص پیدا نکردم، ثبت در مراجع دیگر نیز نمی تواند الزام آفرین باشد و فایده ای ندارد.

طبق ماده یک قانون واحده اسلامی در مورد تحریم اسرائیل، عقد هر گونه قرارداد -چه مستقیم و چه از طریق واسطه- با شرکت ها یا اشخاص مقیم اسرائیل یا با افراد تبعه اسرائیل یا افرادی که برای اسرائیل یا به نفع آن کشور کار می کنند، صرف نظر از محل اقامت آنان، برای کلیه افراد حقیقی یا حقوقی ممنوع است، به ویژه زمانی که این گونه قراردادها در‌ ارتباط با معاملات بازرگانی، عملیات بازرگانی یا هر گونه مبادله ای بدون توجه به ماهیت آن منعقد می شود. لذا به علت ارتباط تنگاتنگ شرکت اپل با اسرائیل دادن چنین مجوزی از سوی ایران غیر قانونی به نظر می رسد.

فارغ از بحث بند پیشین، قراردادها دارای حوزه جغرافیایی هستند و از این بابت بعید به نظر می رسد که شرکت هنگ کنگی با فاصله بسیار زیاد جغرافیایی اقدام به چنین عملی کرده باشد. (دیجیاتو: قاعدتا حوزه کاری آن تا ایران گسترش پیدا نمی کند.)

 نه در وبسایت اپل و نه در هیچ یک از وبسایت های وابسته، اطلاعاتی در مورد وجود نمایندگی ایران درج نشده و هیچ خبرگزاری معتبر خارجی هم چنین چیزی عنوان نکرده.

همچنین در خصوص برند اپل در ایران و استفاده این شرکت از این برند ما با ابهامات جدی مواجه هستیم و این امر خلاف پروتکل مادرید و کنوانسیون پاریس است.

در مورد تفویض نامه نیز، که البته نمی دانیم معادل چه واژه انگلیسی استفاده شده، می توان گفت که معمول نیست و شرایط خاصی دارد که باید مشخص شود آیا در این مورد خاص برقرار هستند یا خیر.

در هر حال بحث های زیادی مطرح است که می توان پیرامون آن اندیشید و در مصاحبه ای ابعاد آنها را باز کرد. در انتها برای تنویر افکار به این نکته اشاره می کنم که ممکن است برخی اقدامات در ظاهر درست به نظر بیایند اما اگر کل اقدامات به صورت زنجیره وار از قوانین و مقررات جاری مملکتی پیروی نکنند، آن شخصیت حقیقی یا حقوقی با مشکلات جدی در رابطه با فعالیت قانونی به عنوان یک بنگاه تجاری روبرو است که در این مورد خاص، موارد آمده در بالا، در فعالیت این بنگاه تجاری شبهه ایجاد می کند.

همچنان پرسش ها و ابهاماتی باقی است که شاید در آینده پاسخی درخور به آنها داده شود یا اینکه در شلوغی های روزمره، از خاطرات محو شوند. از دیدگاه رسانه ای و غیر رسانه ای، مجموعه قوانین جمهوری اسلامی ایران ملاک سنجیدن صحت هر ادعایی هستند، نه تکرار یک خبر (ادعا) در چند خبرگزاری یا وبسایت. شایسته است هر شرکتی با شفافیت مسائل مربوط به مجوزهای قانونی کسب و کار خود را در دسترس قرار دهد.

منبع : دیجیاتو
خوشم میاد هر شرکتی میخواد اسمشو رو زبونا بندازه خودش رو نمایندگی رسمی اپل خطاب میکنه !!!
واقعا که !!!
باتوجه به بند مربوط به اسراىيل پس وجود نمايندگي اپل يا واسطه تقريبأ غير ممكنه!
پاسخ اپل به آی تی ایران درباره ارتباط با شرکت وقایع گستر فارس

یک مقام ارشد شرکت اپل در مکاتبه سایت آی تی ایران اعلام کرد که این شرکت هیچ ارتباطی با شرکت وقایع گستر فارس ندارد. 
چند روز قبل شرکت وقایع گستر فارس در یک جلسه مطبوعاتی گفته بود که واردکننده رسمی محصولات اپل است. این شرکت همچنین گفته است مجوز وزارت صنعت را  به عنوان واردکننده رسمی محصولات اپل را دریافت کرده است. 
آلن هلی مدیر ارشد بخش ارتباطات اپل در خاورمیانه، اروپا و آفریقای این شرکت ( مستقر در دفتر لندن ) در پاسخ به این پرسش آی تی ایران که آیا شرکت اپل ارتباطی با این شرکت ایرانی دارد یا خیر نوشته است: «ما هیچ نوع ارتباطی با شرکت وقایع گستر فارس نداریم. » این شرکت همچنین در جلسه‌ای که با حضور برخی خبرنگاران برگزار کرده فروشگاه محصولات اپل را با سبک و سیاق فروشگاه‌های رسمی اپل در دنیا راه‌‌اندازی کرده است.
در همین حال برخی فروشندگان بازار کامپیوتر از برخورد سازمان تعزیرات با واحدهایی خبر داده‌اند که محصولات اپل را بدون گارانتی اصلی به فروش می رسانند. به گفته فروشندگان آن‌ها مجبورند بابت هر محصول مبلغی را برای دریافت گارانتی به این شرکت بپردازند و هولوگرام دریافت کنند. 
گفتنی است دو سال قبل نیز اپل در پاسخ به آی تی ایران اعلام کرده بود با هیچ شرکت ایرانی ارتباط ندارد. 
 

اين موضوع و باور كردن بعضى ها منو ياد اون سالى ميندازه كه يه كليپ از ايفون بود كه همه كار ميكرد (خودم زياد نيديدم اون ويديو رو) و همه باور كردن ايفون ٥ اون جورى ميشه ولى تا يه دايناسور تو فيلم ميديدن ميگفتن ببين چه طبيعى ساختن !
حالا هم بعضى ها باور كردن ! اولا كه بايد تو سايت اپل قسمت ايران باشه نه يه سايت بسازى مثل ظاهر اپل دومن اصن درست ! ولى بريد سايت اپل كشور هندو ببينيد قسمت فروشگاه كه ميريد خود اپل فروشگاه هاى مخصوصى رو نام ميبره !
درضمن حالا پارت ae كه همچين خاص هم نيست تو خود دبى دارن با پارت هاى غير عربساتو ميفروشن با فيستايم اكتيو !

مهمان

من برای محصولات اپل دو آرزو دارم :
1- آیفون بزرگتر
2- قیمت بهتر

اولیش که داره تحقق پیدا میکنه دومیش که بعید بنظر میرسه !

مهمان

ماجرا همون بود که همون اولین ساعت بنده حقیر تو پیج خودم تو یکی از صفحه های اجتماعی گفتم که با تگ چند سایت مهم منتشر کننده درست لحظه ایی بعد تیترها عوض شد ..
نکته مهم اینه حتی اگر از همه چیز بی خبر هم باشیم هر زمانی که apple.com/ir
به زبان شیرین فارسی باز بشه خودش آدرس اپل استور رسمی ایران رو میگه